Monday, September 30, 2013

autocycle

 ini kali tak crita pasal jam.aku nak crita pasal motor plak.motor ni pertama kali aku tgk dpn mata sendiri.belum pernah aku nampak kat mana2 seumur hidup aku.ni la masa mula2 aku tgk d rmh kwn aku.mcm motor hibrid.autocycle aka motor basikal.jenama francis barnet.keluaran tahun 40an-50an.buatan englannd.motor kondem x hidup.kwn mintak tlg hidupkan balik jdi aku cuba2 repair walaupun selamani aku x pernah tgk apalagi pegang.
                                                                                                                                                                          
 carburator jenis amal.jauh beza dri jenis mtor jepun.servis ja sikit2 dah ok.
 rim belakang  masih ok saiz 21.masaalah nak cri tayar ja.memang xda  jual tyr basikal saiz 21 jdi terpaksa guna tayar mtor scrambler saiz 275.berat la skit masa nak start enjin nanti.sprocket kanan utk rantai basikal kayuh pakai kaki.sproket kiri rantai mtor sambung dgn enjin.kira 2 dlm 1 la jgk.
 di bhg kanan sproket enjin dan gear box.sproket gaer box sekali dgn clutch housing.masih cantik lgi dlm nya.
 ini plak bhg clutch.yg aku pegang tu clutch plate tapi lining semua dah rosak.tiada jual dan terpaksa cri jln nak bt balik.
 ni la rupa clutch plate yg dah aku modofied.aku guna clutch keta mini jak.potong ngam2 pastu gam.harap2 boleh jadi.
 ni rupa  sblah kanan.enjin 98 cc 2 stroke.1 gear ja enjin ni.memang mau belajar dlu bru bole bwk mtor ni..yg tembaga bulat tu  flywheel dia sekali dgn magnet.memang lain dri yg lain.jam tu aku beli dgn ijan..
 80 % siap.dah cat cuma blum masuk ekzos dgn kabel2 brek ja lgi.mtor dah start dah dan dah test drive pun.
 dah siap pun.tunggu kwn aku ambik je masa ni.memang rare mtor ni.
ada jgk video sapa nak tgk...

No comments:

Post a Comment